20. Polügaamia
MITME NAISEGA VÕIB ABIELLUDA?
Küsimus: Osad inimesed ütlevad, et rohkem kui ühe naisega abiellumine ei ole lubatud muidu, kui mehe hoole all on orvud ja ta kardab, et ei suuda neid õiglaselt kohelda. Siis võib ta abielluda nende emaga või ühega selle tütardest. Tõestuseks tsiteerivad nad värssi 4:3: „Ja kui te kardate, et ei suuda orbudega õiglaselt käituda, siis abielluge naistega, kes teile meeldivad – kahe, kolme või neljaga; kuid kui kardate, et ei suuda (nendega) õiglaselt käituda, siis veid ühega või oma parema käe omandiga. See on lähem vältimaks ebaõiglust.“
Vastus: See väide on vale. Selle värsi tähendus on, et kui mehe hoole all on orvutüdrukuid ja ta kardab, et ei maksa neile (tahtes ise oma hoolealusega abielluda) õiget kaasavara, siis peaks ta abielluma teiste naistega, kuna naisi on maailmas palju ja Jumal ei taha, et ta oma elu keeruliseks ajaks. Värss vihjab sellele, et mehel on õigus abielluda kahe, kolme või nelja naisega. See on lubatud, kuna viib rohkema vooruslikkuseni, silmade keelatust hoidmiseni ja intiimpiirkonna hoidmiseni.
Polügaamsest abielust sünnib ka rohkem lapsi ja ühiskonnas on vähem üksikuid naisi, kes võiksid oma vooruslikkuse ohtu seada. Samuti hoolitsetakse siis rohkemate naiste eest. Kindlasti on naise olukord, kellel on pool, kolmandik või isegi veerand meest, parem võrreldes selle naisega, kellel pole kedagi.
Oluline on siiski märkida, et mees, kes tahab mitme naisega abielluda, peab täitma kõik selleks vajalikud tingimused, ehk peab olema suuteline nende kõigi eest hoolitsema ja nende vahel õiglane olema. Kui mees kardab, et ei suuda naiste vahel õiglane olla, siis võib ta abielluda veid ühe naisega. Prohvet Muhammedil (صلى اﷲ عليه وسلم) oli üheksa naist, kui ta suri. Tema staatus on küll naiste arvu poolest eriline, kuid üldiselt ütleb Koraan: „Tõesti, Jumala Sõnumitoojas on teile hea eeskuju järgmiseks.“ (33:21)
Šeik Ibn Baaz
„Fataawa al-Mar.ah“
POLÜGAAMIA VÄRSSIDES ON VASTURÄÄKIVUS?
Küsimus: Polügaamia kohta on Koraanis kirjas: „Ja kui te kardate, et ei suuda orbudega õiglaselt käituda, siis abielluge naistega, kes teile meeldivad – kahe, kolme või neljaga; kuid kui kardate, et ei suuda (nendega) õiglaselt käituda, siis veid ühega või oma parema käe omandiga. See on lähem vältimaks ebaõiglust.“ (4:3) Kuid samas on ka kirjas: „Te ei suuda kunagi naiste suhtes täiuslikult õiglased olla, isegi kui seda väga soovite …“ (4:129)
Esimene värss ütleb, et mitme naisega abiellumise tingimuseks on see, et mees peab nende vahel võrdne olema, samas kui teine värss kinnitab, et ta ei ole kunagi suuteline täiuslikult õiglane olema. Kas see tähendab, et teine värss muudab esimese kehtetuks?
Vastus: Need kaks värssi ei lähe omavahel vastuolla ega muuda ka üks teist kehtetuks. Õiglus, mida esimene värss nimetab, on inimlikust suutlikkusest lähtuv õiglus, mis tähendab, et mees peab võrdselt jagama oma vara ja aega. Mis puutub aga armastusse ja vahekordade arvu, siis seda ei ole mees suuteline ise kontrollima. Sellele teine värss viitabki.
Aisha (رضي اﷲ عنها) edastas ühes hadiithis: „Jumala Sõnumitoojal (صلى اﷲ عليه وسلم) oli kombeks oma aega oma naiste vahel õiglaselt jagada. Tal oli kombeks öelda: „Oo Jumal, see on minu jaotus, nii palju kui ma suudan seda kontrollida. Ära süüdista mind selles, mida Sina kontrollid ja mina mitte.““ (Abu Dawud, At-Tirmidhi, An-Nasai, Ibn Majah)
Šeik Ibn Baaz
„Fataawa al-Mar.ah“
ESIMESE NAISE NÕUSOLEK
Küsimus: Islam on lubanud mehel võtta mitu naist. Kuid kas mees peaks saama esimese naise nõusoleku enne, kui ta teise naisega abiellub?
Vastus: Mehel ei ole kohustust teise naisega abiellumiseks esimese nõusolek saada, kuid see näitab head iseloomu ja suhtumist, kui ta esimese naisega selles osas kokkuleppele jõuab, kuna naistele on omane siiski sellistes situatsioonides end halvasti tunda. Seda on võimalik saavutada läbi hea käitumise, naeratamise, temaga lahkesti rääkimise jne.
Islamiuuringute ja fatwade alaline komitee
„Fataawa Islamiyyah“, Darussalam, köide 5, lk 353.
KUI MEES ABIELLUB TEISE NAISEGA JA KINGIB TALLE MIDAGI, MIDA ANDA ESIMESELE?
Küsimus: Kui mehel on üks naine, ta abiellub teisega ja kingib talle ehteid, esimene naine tahab ka selliseid saada; kas mees peaks siis talle need kinkima?
Vastus: Kui mees tegi selle kingituse abieluga seotud kaasavaras, siis ei ole ta kohustatud esimesele naisele sama kingitust tegema. Samas, kui mees tahab esimesele naisele meelehead teha, võiks ta selle talle ikkagi kinkida, eriti kui soovib ka edaspidi oma esimese naisega hästi läbi saada ja heas suhtes elada.
Islamiuuringute ja fatwade alaline komitee
„Fatawa Islamiyyah“, Darussalam, köide 5, lk 350.
NÕU ESIMESELE NAISELE
Küsimus: Mu naisel on hirmus nahahaigus mis on nüüdseks levinud üle terve ta keha, kuid ei ole nakkav. Arstid ütlevad, et ravi sellele ei ole. Tunnen kõigest hoolimata tema suhtes vastikustunnet, eriti vahekorra ajal ja olen juba lootuse kaotanud, et kunagi sellega harjun. Sooviksin võtta teise naise. Tahtsin seda küsimust temaga arutada, kuid ta muutus väga vihaseks ja ütles, et sellisel juhul ta lahutab minust. Mida sellises olukorras usk mulle ja talle ütleb?
Vastus: Mis sinusse puutub, siis ei ole sul pattu, kui abiellud teise naisega, sest Jumal on selle sulle lubatuks teinud. Samas, mis puutub temasse, siis soovitame tal rahu säilitada, nii teie ühise abielu kui sinu tulevase abielu suhtes. Olukord, milles ta on, on veid talle osaks saanud katsumus siin elus, mille puhul ta peaks olema kannatlik, kuna Jumal on võib-olla selle katsumuse talle saatnud, et ta patte kustutada ja tema staatust Jumala silmis tõsta. Wallahu alim!
Šeik al-`Uthaymeen
„Fatawa Islamiyyah“, Darussalam, köide 5, lk 356.
KUIDAS OLLA NAISTE VAHEL VÕRDNE?
Küsimus: Mees abiellus ühe naisega, kuid läks siis välismaale õppima ja abiellus seal ka ühe naisega. Ta ei külastanud esimest naist kuid. Siis tuli ta tagasi esimese juurde. Kas mees peaks esimese naisega nüüd sama aja veetma mis teisega või hakkama nüüdsest kohe nende vahel võrdselt aega jaotama?
Vastus: Sunna kohaselt, kui mees abiellub teise naisega, kui tal esimene on juba olemas, on jääda teise naise juurde kolmeks päevaks, kui tegemist ei ole neitsiga ja seitsmeks päevaks, kui tegemist on neitsiga. Peale seda peaks ta hakkama naiste vahel õiglaselt aega jaotama. Kui ta on teatud aja ühe juures, siis peab ta sama aja ka teise juures veetma; välja arvatud juhul, kui see naine, kellel parasjagu õigus aega saada on, oma õigusest teise naise kasuks loobub.
Islamiuuringute ja fatwade alaline komitee
„Fatawa Islamiyyah“, Darussalam, köide 5, lk 363.