15. Abielu


KALLID PULMAD

Küsimus: Mis on Teie arvamus suurtest kaasavaradest, kallitest pidudest ja mesinädalatest, mis maksavad palju raha? Kas šaria lubab selliseid asju?

Vastus: Kallid kaasavarad ja pillavad pulmapeod lähevad šariaga vastuollu. Suurima õnnistusega abielu on kõige väiksema rahalise koormaga. Iga kord kui koormused vähenevad, õnnistused suurenevad. See asjaolu on paljuski naiste poolt põhjustatud. Naised on need, kes tihtilugu nõuavad oma abikaasadelt, et need seaksid (tütardele) väga suured kaasavaranõuded. Kui pakutakse aga vähem, ütlevad nad, et nende tütar väärib seda ja seda. Pealegi kallid ja luksuslikud pulmapeod on šaria järgi hoopis keelatud.

„… Ja ärge priisake. Tõesti, Ta ei armasta neid, kes priiskavad.“ (6:141)
Taas kord on tihti just naised need, kes sunnivad oma mehi taolisi asju korraldama. Nad ütlevad, et selle ja selle peol oli neil seda ja teist kuid sellised kogunemised peavad ilmtingimata olema kooskõlas šariaga. Keegi ei tohiks kulutada üle oma võimaluste. Ka ei tohi kunagi olla pillav või priiskav, kuna Jumal on selle ära keelanud.

Mesinädalad on halvemad ja veelgi kahjulikumad. Seda seetõttu, et selles imiteeritakse mitte-moslemeid. Mesinädalatele minemine on suure hulga rikkuse raiskamine. Samuti, kui taolised mesinädalad leiavad aset mitte-moslemite piirkonnas, muudab see inimesed nende religioossete kohustuste suhtes lodevaks. Inimesed naasevad kommete ja käitumisega, mis on kahjulikud tervele moslemikogukonnale. See aga on midagi, mille tõttu meie kogukonna pärast muret tunda. Siiski ei ole selles midagi halba inšaAllah, kui mees sõidab koos oma abikaasaga omrale või Mediinat külastama.

Šeik Muhammad bin Saalih al-Uthaymeen

„Islamic Fatawa Regarding Women“ – Darussalam lk.193-194.

NAISED PULMAS TANTSIMAS

Küsimus: Kas naised tohivad pulmas omavahel tantsida?

Vastus: Naised võivad pulmas tantsida, daffi (lihtne trumm) lüüa ja selle taustal vooruslike laule laulda (mis ei sisalda midagi patust), sest see on osa abielu teatavakstegemisest, mis on šarias kästud. Tingimuseks on aga, et seda tehakse ainult naiste keskel ja häälel, mis ei ole vali ega kosta pulmapaigast väljapoole ning tingimusel, et olemas on vaheseinad ja täielik eraldatus meestest. Samuti tuleb jälgida, et awra (kehaosad, mida tuleks varjata), nagu näiteks naise jalad, käsivarred või õlavarred, ei paljastuks tantsimise ajal. See, mis välja paistab, olgu (teiste) naiste juuresolekul mosleminaiste kommete ja harjumustega kooskõlas.

Šeik Saalih al-Fawzaan

,,Al-Muntaqa, ash-Šeik al-Allaamah al-Fawzaan“, 2/172, 172. Tõlkija – Abu Khadeejah.

ABIELU JAOKS INTERNETIS FOTODE VAHETAMINE

Küsimus: Kas naisel on lubatud Interneti vahendusel saata oma foto mehele, kes soovib temaga abielluda, kuid elab kaugel ja sooviks näha, kas see naine talle meeldib?

Vastus: Ma ei poolda seda. Esiteks, kuna neid fotosid võib näha ka keegi teine peale selle, kellele need mõeldud on. Teiseks, kuna foto ei peegelda päris reaalsust. Tihti juhtub nii, et ükskõik kui palju fotosid kellestki nähtud on, kui nähakse inimest päriselus, võib ta tunduda hoopis teistsugune. Kolmandaks, Internetis saadetuna võib too mees selle foto endale jätta, isegi kui ei soovi tüdrukuga abielluda. Ta võib selle fotoga midagi halba teha.

 Šeik Ibn ‘Uthaymeen

„Fataawa Mu’aasirah“ – lk 77, „al-Mowsoo’ah“ – 2027.

VAADATA MUUD KUI POTENSIAALSE PRUUDI NÄGU JA KÄSI

Küsimus: Kas mees võib vaadata enamat kui käsi ja nägu sellel naisel, kellega ta tahab abielluda, näiteks juukseid ja kaela?

Vastus: Nii palju kui mina tean, võib seda teha ja ilma eelneva kokkuleppeta. Jaabir ibn Abdullah (raa) jutustas, et Prohvet (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Kui keegi teist on teinud naisele abieluettepaneku ja kui tal on võimalik vaadata midagi, mis viiks ta abiellumiseni, siis ta vaadaku seda.”

Šeik al-Albaanee

„Fataawa Muhimmah li-Nisaa. al-Ummah“ – lk 138.

EELISTAGE KAUGEID SUGULUSI VÕI NEID, KES POLE SUGULASED

Küsimus: Üks minu sugulastest on mulle abieluettepaneku teinud, kuid olen kuulnud, et ilma sugulussidemeteta inimeste või kaugete sugulaste abielu on laste tulevikule parem. Mida Teie sellest arvate?

Vastus: Mitmed õpetlased on seda põhimõtet maininud. See on seotud meie geneetikaga. Ei ole kahtlustki, et geneetikal on meie füüsilises ja psühholoogilises arengus väga suur roll. Seda näitab meile näiteks hadiith, kus üks mees tuli Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) juurde ja ütles: „Mu naine sünnitas mustanahalise lapse,” kuigi ta ise ja ta vanemad olid heleda nahaga. Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Kas sul on kaameleid?” Mees vastas: „Jah.” Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Mis värvi nad on?” Mees vastas: „Punased.” Prohvet (صلى اﷲ عليه وسلم) küsis: „Kas nende hulgas on ka üks tõmmu?” Mees vastas: „Jah.” Prohvet (صلى اﷲ عليه وسلم) küsis: „Kuidas see küll võis juhtuda?” Mees vastas: „Võib-olla on see tingitud tema tõuaretusest?” Seega ütles Prohvet (صلى اﷲ عليه وسلم) talle: „Võib-olla on ka su poeg selline sinu tõu (ehk geneetika) tõttu.” See on tõendiks, et geneetika tõesti meid mõjutab.

Samas ütles Prohvet (صلى اﷲ عليه وسلم): „Naisega abiellutakse neljal põhjusel: tema vara, tema päritolu, tema ilu või tema usk. Abiellu sellega, kes on usklik ja sa saad olema edukas.” Seega peaks kõige olulisemaks naisevõtu puhul pidama just naise jumalakartlikkust. Mida usklikum ta on, seda parem, olenemata sellest, kas ta on lähedane või kauge sugulane. Usklik naine kaitseb mehe vara, lapsi ja kodu. Ka ilu on oluline, kuna see toidab mehe silmi ja nii saab ta väljaspool kodu oma pilgu langetada ja mitte teisi vaadata.

 Šeik Ibn ‘Uthaymeen

„Fataawa al-Mar.ah“

MIDA VÕIB OMA ABIKAASA KEHAST VAADATA

Küsimus: Kas naine võib kogu oma mehe keha vaadata ja mees kogu oma naise keha, nautides seda, mis on lubatud?

Vastus: Nii naine kui mees võivad eranditult kõiki abikaasa kehaosi vaadata. Koraanis on kirjas: „Ja need, kes hoiavad oma intiimpiirkonda, välja arvatud oma naiste ja parema käe omandi eest, siis tõesti, neid ei süüdistata.“ (23:5-6)

 Šeik Ibn ‘Uthaymeen

„Fataawa al-Mar.ah“

ARMUKESEGA ABIELLUMINE

Küsimus: Üks mees oli ühe naisega illegaalses seksuaalvahekorras. Kas ta tohib temaga enne abielluda, kui naine oma pattu kahetseb ja mida ta patukahetsuseks peaks tegema? Kas teda on vaja vastavalt seadusele karistada? Kui me elame riigis, kus selliseid karistusi täide ei viida, mida sellisel juhul teha?

Vastus: Illegaalses seksuaalvahekorras olnud mees ja naine ei tohi omavahel abielluda, kuni nad on mõlemad siiralt oma pattu kahetsenud. Mees peab kindlasti sellest naisest kuni abieluni eemale hoidma, et teada saada, kas ta äkki sellest suhtest rase pole. Sellisel juhul ei tohi ta selle naisega abielluda, kuni too on oma lapse ära sünnitanud. See on sellepärast, et abieluvälisest suhtest sündinud laps ei kuulu oma bioloogilisele isale veid ema seaduslikule abikaasale. Prohvet (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Laps kuulub voodi (milles ta sündis) omanikule ja abielurikkujale jääb kivi (st mitte midagi).”

Šeik Ibn ‘Uthaymeen

„Fataawa az-Zawaaj wa ‘Ishratun-Nisaa“ – lk 15, Fatwa nr 116, „Fataawa ash-Šeik Muhammad Ibn al-‘Uthaymeen“ – köide 2, lk 779.

VALGE PRUUTKLEIT

Küsimus: Kas mul on lubatud kanda oma pulmas valget pruutkleiti, kuigi see sarnaneb meeste valgele rõivastusele; eriti kuna ma ei kanna sinna juurde valgeid kindeid ega kingi.

Vastus: Naisel on lubatud valget kleiti kanda. Ei ole midagi, mis keelaks tal valget kleiti kandmast tingimusel, et see on naiseliku lõikega ja ei imiteeri meeste või mitte-moslemite riietust. Abu Huraira (raa) ütles: „Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) needis mehi, kes kandsid naiste riideid ja naisi, kes kandsid meeste riideid.” (Abu Dawud) Samuti ei tohi moslemite riided imieerida mitte-moslemite omi.

Muhammed ibn ‘Abdillaah as-Subayyal

„Fataawa wa Rasaa.il Mukhtaarah“ – lk 568.

MAHR ON NAISE ÕIGUS

Küsimus: Kas mees võib oma tütre või õe mahri kasutada, et ise abielluda?

Vastus: Mahr on ainult naise õigus ja see kuulub tema isikliku vara hulka. Kui ta otsustab selle või osa sellest ära anda või kinkida, siis on see tema vaba valik ja õigus ja tema vend või isa võib selle temalt sellisel juhul vastu võtta. Kui ta seda aga omast vabast tahtest ei anna, ei ole kellelgi

õigust seda või isegi osa sellest võtta, kuna see kuulub veid talle.

Samas on isal õigus võtta oma laste varast, kui tal endal ei ole, kuid sellisel juhul ei tohi ta võtta veid ühelt veid kõigilt lastelt, kellel selleks võimalus on. Prohvet (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Parim, mis te tarbite on see, mille olete ise teeninud. Ja teie lapsed on osa sellest, mis olete teeninud.”

Islamiuuringute ja fatwade alaline komitee

„Fataawa al-Mar.ah“

Lugejad pidasid seda artiklit kasulikuks. Kuidas on lood teiega?