Toidust Koraanis ja sunnas


KORAAN:

1) „Oo inimkond, sööge maa peal olevast lubatust ja heast ja ärge käige saatana jälgedes. Tõesti, ta on teile selge vaenlane.” (2:168)

2) „… ja sööge ja jooge, kuid ärge liialdage. Tõesti, Talle ei meeldi liialdajad.” (7:31)

3) „Oo teie, kes te usute, ärge keelake (muutke haraamiks) häid asju, mis Jumal on teile lubatuks (halaaliks) teinud ja ärge patustage. Tõesti, Jumal ei armasta patustajaid.” (5:87)

4) „Ja ärge sööge sellest, millel Jumala nime ei ole nimetatud; tõesti, see on suur üleastumine …” (6: 121)

5) Teile on keelatud (ise) surnud (loomad), veri, siga ja see, mis on pühendatud kellelegi teisele kui Jumalale ja läbi kägistamise, kõva löögi, ülepeakaela kukkumise, sarvedega puskimise tapetud (loomad) ja need, kellest metsloom on söönud, välja arvatud need, mis olete (jõudnud enne looma surma) veristada ja need, mis on kivialtaritel (kellegi teise kui Jumala nimel) ohverdatud ja (keelatud on ka) otsuse otsimine läbi nooltega ennustamise. See on suur üleastumine … (5:3)

6) „Teile on lubatud meresaak ja selle toit, moonaks teile …” (5:96)

7) Täna on teile lubatuks (halaaliks) tehtud kõik hea (toit) ja nende toit, kellele on antud Raamat, on teile lubatud ja teie toit on lubatud neile … (5:5)

8) „… Teil ei ole süüd, kas sööte koos või eraldi …” (24:61)

9) „Oo teie, kes te usute, tõesti, alkohol[1], hasartmäng, kivialtarid[2], nooltega ennustamine on rüvetus saatana tööst, seega vältige seda, et võiksite olla edukad.” (5:90).

HADITHID:

1) Anas (رضي اﷲ عنه) edastas: „Prohvet (صلى اﷲ عليه وسلم) ohverdas kaks valge-mustakirjut jäära. Ma nägin teda, üks jalg nende näo ühte poolt toetamas, lausumas: „Bismillah, Allahu akbar!“ ja ta veristas need oma käega.“ (Bukhari 73:9)

2) Rafi (رضي اﷲ عنه) ütles: „Me olime koos Prohvetiga (صلى اﷲ عليه وسلم) Dhu-l-Hulaifahs …“ Seega Rafi (رضي اﷲ عنه) ütles: „Me kardame, et homme võib vaenlane saabuda, aga meil ei ole nuge. Kas võime ohverdada roo(ääre)ga?“ Ta (st Prohvet (صلى اﷲ عليه وسلم)) vastas: „Seda, mis paneb vere voolama ja mis ei ole ei hambad ega küüned ja millel on nimetatud Jumala nime, seda sööge.“ (Bukhari 47:1)

3) Nafi ütles: „Ibn Umar keelas meil selgroo (katki lõikamise), öeldes: „Lõigake seda, mis on kondi kohal ja oodake, kuni see (st loom) sureb.“ (Bukhari 72:24)

4) Ibn Abbas (رضي اﷲ عنه) ütles: „Veristamine on kõris ja rinna kohal olevas rangluude vahel olevas süvendis.“ (Bukhari 72:24)

5) Muadh ibn Saad (رضي اﷲ عنه) edastas: „Kaab ibn Maliki orjatar karjatas Salis lambaid ja üks kits sai vigastada. Tüdruk võttis selle kinni ja lõikas tal kiviga kõri läbi. Prohvetilt (صلى اﷲ عليه وسلم) küsiti selle kohta ja ta vastas: „Sööge seda.““ (Bukhari 72:19)

6) Zuhri ütles: „Araabia kristlase veristatud looma (söömise)s ei ole midagi halba. Kui te aga kuulete teda kellegi teise kui Jumala nime nimetamas, siis ärge sööge seda ja kui te teda ei kuule, siis on Jumal selle seaduslikuks teinud ja Ta teadis nende uskmatuse kohta.“ (Bukhari 72:22)

7) Aisha (رضي اﷲ عنها) ütles: „Mõned inimesed ütlesid Prohvetile (صلى اﷲ عليه وسلم): „Inimesed toovad meile liha, mille kohta me ei tea, kas selle üle on nimetatud Jumala nime või mitte.“ Ta (صلى اﷲ عليه وسلم) vastas: „Nimetage selle üle Jumala nime ja sööge.““ Ta (st Aisha) lisas: „Ja nad olid just uskmatusest tulnud.“ (Bukhari 72:21)

8) Abu Thlabah (رضي اﷲ عنه) jutustas: „Ma ütlesin: „Oo Jumala Sõnumitooja, me elame Raamatu rahva maal, kas võime nende nõudest süüa … ja maal, kus on jahisaake – ma jahin oma vibu ja oma õpetamata koera ja õpetatud koeraga, seega mis on minu jaoks õige?“ Ta (صلى اﷲ عليه وسلم) vastas: „Mis puutub Raamatu rahvastesse, siis kui leiad muid (nõusid), siis ära nendest söö ja kui sa ei leia (muid nõusid), siis pese need ja söö nendest. Ja sellest, mis sa vibuga jahid ja millel Jumala nime nimetad, võid sa süüa ja mida sa jahid õpetatud koeraga ja millel oled Jumala nime nimetanud, seda söö ja mida sa jahid õpetamata koeraga ja mida oled saanud õigel viisil veristada, seda söö.“ (Bukhari 72:4)

9) Umar (رضي اﷲ عنه) ütles: „Meresaak on see, mida seal kütitakse ja selle toit (ta’aam) on see, mis see välja viskab.“ Ja ibn Abbas (رضي اﷲ عنه) ütles: „Sööge meresaaki, olgu selle tapjaks kristlane, juut või zoroastrialane.“ (Bukhari 72:12)

10) Abu Thalabah (رضي اﷲ عنه) ütles: „Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) keelas (toiduna) kõik kihvadega kiskjad.“ (Bukhari 72:29)

11) Anas (رضي اﷲ عنه) ütles: „Ma andsin inimestele Abu Talhah pool juua ja tol ajal oli nende vein tehtud datlitest. Siis käskis Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) ühel kuulutajal teada anda, et alkohol oli keelatud. Abu Talhah ütles mulle: „Mine välja ja kalla see maha.“ Ma kallasin selle maha ja see voolas mööda Mediina tänavaid.“ (Bukhari 46:21)

12) Aisha (رضي اﷲ عنها) ütles: „Jumala Sõnumitoojalt (صلى اﷲ عليه وسلم) küsiti biti kohta – see on meest tehtud jook, mida Jeemeni inimestel oli kombeks juua. Seega Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Iga joovastav jook on keelatud.““ (Bukhari 74:1)

13) Jabir (رضي اﷲ عنه) jutustas: „Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Iga asi, mis suures koguses joovastab, on keelatud ka väikeses koguses.““ (Abu Dawud 25:5)

14) Salman (رضي اﷲ عنه) edastas: „Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Toidu õnnistus seisneb käte pesemises enne seda ja käte pesemises peale seda.““ (Tirmidhi, Mishkat)

15) Suwaid ibn An-Numar (رضي اﷲ عنه) jutustas: „Me läksime Jumala Sõnumitoojaga (صلى اﷲ عليه وسلم) Khaibarisse. Kui olime jõudnud Sahbasse, käskis ta toitu serveerida ja talle toodi vaid odrast toitu ja me sõime. Seejärel tõusis ta palveks üles ning loputas oma suu ja meiegi loputasime oma suud.“ (Bukhari 70:51)

16) Umar ibn Abu Salama (رضي اﷲ عنه) ütles: „Poisikesena viidi mind Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) hoolde ja mu käsi oli kausis tegus, võttes (toitu) igast küljest. Seega Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles mulle: „Poiss, ütle bismillah, söö parema käega ja võta sellest küljest, mis on sulle lähim.“ Seega sai sellest minu söömisviis.“ (Bukhari 70:2)

17) Abu Said al-Khurdi (رضي اﷲ عنه) ütles: „Kui Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) söömise lõpetas, oli tal kombeks öelda: „Kogu kiitus olgu Jumalal, Kes on andnud meile süüa ja juua ja teinud meist moslemid.“ (Tirmidhi, Mishkat)

18) Abu Qatada (رضي اﷲ عنه) jutustas: „Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Kui keegi teist joob, ei tohiks ta nõusse puhuda.“ (Bukhari 4:18)

19) Jabir (رضي اﷲ عنه) jutustas: „Abu Humaid tõi Naqilt tassi piima ja Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles talle: „Miks sa seda kinni ei katnud? Sa oleks pidanud sellele puutüki peale panema.““ (Bukhari 74:11)

20) Jabir (رضي اﷲ عنه) edastas: „Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Kui lähete magama, siis kustutage tuli, sulgege uksed ja katke veenahkade avad, toit ja jook kinni.“ (Bukhari 74:21)

21) Jafar ibn Amr edastas, et ta isa oli talle jutustanud, et ta nägi Prohvetit (صلى اﷲ عليه وسلم) kitse õlast (liha) lõikamas. Siis aga kutsuti ta palvusele, seega ta pani noa käest ja läks palvele, ilma et oleks uuesti wudut teinud. (Bukhari 4:51)

22) Hudhaifa (رضي اﷲ عنه) ütles: „Ma kuulsin, kui Prohvet (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Ärge kandke siidi ega siidbrokaadi ja ärge jooge kuld- ning hõbenõudest ja ärge sööge kaussidest, mis on nendest tehtud, kuna need on siinses elus neile ja Teispoolsuses meile.““ (Bukhari 70:29)

23) Abdullah ibn Umar (رضي اﷲ عنهما) ütles: „Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Kui kedagi kutsutakse (einestama) ja ta ei lähe (või ei vasta), siis on ta Jumala ja Tema Sõnumitooja suhtes sõnakuulmatu ja see, kes läheb (pidusöögile) ilma kutsumata, siseneb nagu varas.“ (Abu Dawud 26:1)

24) Abu Huraira (رضي اﷲ عنه) edastas Prohvetilt (صلى اﷲ عليه وسلم): „Kui teener ühele teist tema söögi toob ja teda endaga istuma (st samas lauas sööma) ei võta, siis anku ta talle vähemalt suutäis või kaks, sest ta on selle valmistamiseks tööd teinud.“ (Bukhari 49:18)

25) Umar (رضي اﷲ عنه) jutustas: „Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Sööge koos ja mitte eraldi, sest õnnistus on seltskonnas.““ (Ibn Majah, Mshkat)

26) Jafar ibn Muhammed edastas oma isalt: „Kui Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) sõi inimestega koos, lõpetas ta viimasena söömise.“ (Mishkat 20:1)

27) Ibn Umar (رضي اﷲ عنهما) jutustas: „Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Kui toit serveeritakse, ei tohiks keegi tõusta enne, kui toit on ära viidud. Ka ei tohiks keegi oma kätt toidult ära võtta, isegi kui on oma nälja kustutanud, kuni inimesed on lõpetanud, et ta ei peaks vabandama ja sellest tulenevalt ta kaaslane häbenema ja oma käe ära võtma, kuigi ta tahaks veel süüa.““ (Ibn Majah, Mishkat)

Koraan jagab toidu valiku jaoks üldisi reegleid. Esimene tingimus toidule on, et see peab olema legaalne (halaal) (värss nr 1), mis iseenesest tähendab kahte asja: 1. see peab olema teenitud legaalsel teel, 2. see ise peab olema midagi, mille söömine ei oleks islami seaduse järgi keelatud.

Teiseks peab toit olema hea (tajjib) (nr 1) ehk söögiks kõlbulik, mitte räpane või maitselt kõlbmatu.

Üldise reegli kohaselt peaks söömisel ja joomisel olema mõõdukas (nr 2). Samamoodi kui alatoitumine meie keha funktsioone pärsib, teeb seda ka ületoitumine. Mõõdukus nõuab veel, et ei tohiks liialt palju toitu kulutada. Samas keelab islami seadus liigse askeesi (näiteks aastas rohkem kui 6 kuud paastumine on keelatud). Kui keegi arvab, et pääseb Jumalale lähemale sellega, et keelab endal lõplikult süüa midagi, mille Jumal on lubatuks teinud, siis ta eksib rängalt (nr 3).

Liha on lubatud, kui loom on veristatud samal ajal Jumala nime nimetades (nr 4). Keelatud toidud on ära nimetatud 5:3. Merest tulev toit on reeglina lubatud (nr 6), nagu ka Raamatu Rahvaste seaduse järgi tapetud loomade liha (nr 7). Samuti ei ole vahet, kas sööme üksinda või seltskonnas – mõlemat pidi on lubatud (nr 8). Igasugused meelemürgid on meile keelatud (nr 9).

Hadithid annavad meile teatud hulga lisainfot selle kohta, kuidas loomi veristada jne. Looma veristamisel tuleb nimetada Jumala nime. Veristada võib ainult terava instrumendiga, mis võimaldab vere kohest voolamist. Veristamise ajal peab läbi lõikama kaelaveeni, jättes samas selgroo puutumata.

Tappa on lubatud ka vigastatud looma. Lubatud on süüa sellise looma liha, mille on seadusi järgides veristanud kristlane või juut. Kihvadega röövloomad on keelatud, samuti igasugused joovastavad ained, mida ei või manustada isegi väikestes kogustes, mis veel ei joovasta. Enne ja peale sööki tuleb käsi pesta ja peale sööki ka suud loputada. Prohvetil (صلى اﷲ عليه وسلم) oli kombeks enne sööki öelda „bismillah“ ja peale sööki öelda väike duaa. Söögi ja joogi peale ei tohi puhuda ja neid tuleb hoida kaetuna. Abiks võib kasutada nuga, lusikat või muud. Kuld- ja hõbenõud on luksus, millele islamis ruumi pole. Kui kedagi sööma kutsutakse, ei tohiks keelduda nagu ei tohiks minna ka pidusöögile, kuhu meid kutsutud ei ole. Teener peaks saama oma isandaga koos einestada. Koos söömine on soovituslik, kuid kui seda tehakse, tuleb teistega arvestada.


[1] khamr – ar k – vein, alkohol; laiemas tähenduses kõik, mis katab meeli, st igasugused meelemürgid

[2] st nendel teistele peale Jumala ohverdamine

Lugejad pidasid seda artiklit kasulikuks. Kuidas on lood teiega?