Kaitse suurad


MU’AWWIDHAAT ehk KAITSE SUURAD (113 & 114)

Aisha (اﷲ عنهارضي) jutustas: Iga kord, kui Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) magama läks, luges ta suurat ul-ilääs (112), suurat ul-falaq (113) ja suurat un-nääs (114), seejärel puhus endale peopesadesse ja tõmbas need üle oma näo ja nende kehaosade, milleni ta käed ulatusid. Kui ta haigeks jäi, käskis ta mul tema jaoks sama teha. (Al-Bukhari 7/5748)

Uqbah ibn Amir (رضي اﷲ عنه) edastas: „Kord kui juhtisin Jumala Sõnumitoojat (õigemini tema ratsalooma) ühel neist radadest, ütles ta: „Oo Uqbah, kas sa ei ratsutaks?“ Ma kartsin, et keeldumine oleks kui sõnakuulmatus Prohveti suhtes, seega Jumala Sõnumitooja ronis maha ja mina ratsutasini mõnda aega. Seejärel ratsutas jälle tema. Siis ta küsis: „Oo Uqbah, kas tahad, et õpetan sulle kahte suurat, mis on kõigist inimeste retsiteeritud suuradest parimad?“ Ma vastasin: „Loomulikult, oo Jumala Sõnumitooja!“ Seega õpetas ta mulle „Ütle: „Ma otsin kaitset koidiku Isandalt“ (113) ja „Ma otsin kaitset inimkonna Isandalt“ (114).“ Siis kutsuti palvusele ja Jumala Sõnumitooja astus ette ja retsiteeris neid palves. Hiljem möödus ta minust ja ütles: „Mida sa arvad, väike Uqbah? Retsiteeri neid kahte suurat, iga kord kui lähed magama ja iga kord kui ärkad.““ (Ahmad 4:144, Abu Dawud 2:152, An-Nasai 8:252, 253)

Ibn Abis Al-Juhani (رضي اﷲ عنه) on edastanud, et Prohvet (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles talle: „Oo ibn Abis, kas annan sulle teada parima asja, mida need kaitseks kasutavad, kes kaitset otsivad?“ Ta vastas: „Aga loomulikult, Jumala Sõnumitooja!“ Prohvet (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Ütle: „Ma otsin kaitset koidiku Isandalt“ (113) ja „Ma otsin kaitset inimkonna Isandalt“ (114).“ (An-Nasai 8:251)

Abu Said Al-Khurti (رضي اﷲ عنه) on edastanud, et Jumala Sõnumitoojal (صلى اﷲ عليه وسلم) oli kombeks otsida kaitset nii džinnide kui inimeste kurja silma eest, aga kui need (113, 114) ilmusid , kasutas ta neid kaitse otsimiseks ja hülgas kõik muu. (At-Tirmidhi („Tuhfat Al-Ahwadhi“ 6:218), An-Nasai 8:271, Ibn Majah 2:1161)

Aisha (رضي اﷲ عنها) on edastanud, et iga kord, kui Jumala Sõnumitoojal (صلى اﷲ عليه وسلم) midagi valutas, retsiteeris ta endale mu‛awwiḏäät ja puhus (endale peale). Kui valu tugevamaks läks, retisteeris neid suurasid Aisha (رضي اﷲ عنها) ja pühkis tõmbas Prohveti (صلى اﷲ عليه وسلم) kätega üle Prohveti (صلى اﷲ عليه وسلم) keha, lootes nende suurade õnnistusele. (Muwatta 2:942, Al-Bukhari, Abu Dawud, An-Nasai, Ibn Majah)

113. SUURA – الفلق – ÄL-FALAQ[1] – KOIDIK (5 äjät)

Jumala, kõige Armulisema, Halastavama nimel.bismilläähi r-ramääni r-raiim.بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
1Ütle: Ma otsin kaitset koidiku Isandaltqul auu bi-rabbi l-falaq. قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ
2kurja eest, mis Ta on loonudmin šärri mää alaq.مِن شَرِّ مَا خَلَقَ
3ja ġääsiqi[2] kurja eest, kui see (öös) varjubwa min šärri ġääsiqin ia waqab.وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ
4ja sõlmedesse puhujate [3] kurja eestwa min šärri n-näffääääti fi l-uqad.وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ
5ja kadeda kurja eest, kui ta kadestab.wa min šärri ääsidin iä äsäd.وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ

114. SUURA – الناس- ÄN-NÄÄS – INIMESED (6 äjät)

Jumala, kõige Armulisema, Halastavama nimel.bismilläähi r-ramääni r-raiim.بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
1Ütle: Ma otsin kaitset inimeste Isandalt,qul äuu bi-rabbi n-nääs.قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ
2inimeste Valitsejalt[4],mäliki n-nääs.مَلِكِ النَّاسِ
3inimeste Jumalalt[5],iläähi n-nääs.إِلَهِ النَّاسِ
4Taganeva[6] sosistaja (saatana) kurja eest[7],min šarri l-waswaasi l-annääs.مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ
5kes sosistab inimeste rinda,älläi juwaswisu fii uduuri n-nääs.الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ
6inimeste ja džinnide seast[8].min äl-žinnäti wan-nääs.مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ

[1] Zirr bin Hubaish jutustas: Küsisin Ubayy bin Kabilt: „Oo Abu Al-Munḏir, sinu vend Ibn Masud ütles, et mu’awwiḏäät (Koraani kaks viimast suurat, kus otsitakse Jumalalt kaitset) ei kuulu Koraani.“ Ubayy vastas: „Ma küsisin Jumala Sõnumitoojalt (صلى اﷲ عليه وسلم) nende kohta ja ta vastas: ”Nad on mulle ilmutatud ja ma olen nad ette lugenud (osana Koraanist).“ Ubayy lisas: „Seega me üteme nii, nagu Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) on öelnud.“ (Al-Bukhari 6/4977)

[2] Ibn Kathir toob selle värsi seletuseks välja erinevaid versioone erinevatest hadithidest: 1. „ġääsiq” on öö ning kui see “waqab” tähendab päikese loojumist (At-Tabari 12:748, 749), 2. „ġääsiq” on täht, mille kohta vanad araablased ütlesid, et kui see loojus, siis haigete hulk tõusis ning kui see tõusis, siis haigete hulk langes (At-Tabari 12:149), 3. „ġääsiq” on kuu (Ahmad 6:61, At-Tirmidhi no. 3366)

[3] Nõidade, maagide (At-Tabari 12:750, 751)

[4] Abu Huraira (اﷲ عنهرضي) jutustas: Prohvet (اﷲ عنهرضي) ütles: „Ülestõusmispäeval haarab Jumal kogu maa, rullib taeva Oma Parema Käega kokku ja ütleb: ”Mina olen Kuningas. Kus on maa kuningad?“ (Al-Bukhari 9/7382)

[5] Selles suuras, nagu ka Al-Fatihas, on ära märgitud Jumala kolm tunnust: 1. Ta on rabb (Isand), st kõige Looja, Hoidja, Kaitsja jne, 2. Ta on mälik (Valitseja), st kõik kuulub Talle ning on Tema käsu all, 3. Ta on ilääh (Jumal), st kõik peavad ainsana Teda teenima ning kummardama. (Ibn Kathir 10/113-114)

[6] Saatan sosistab inimesele, ässitades teda kurjale, ning kui inimene meenutab Jumalat või allub saatana sosinale, saatan taganeb. (At-Tabari 24:709, 710)

[7] Abu Huraira (اﷲ عنهرضي) jutustas: Jumala Sõnumitooja (اﷲ عنهرضي) ütles: „(Põrgu)tuld ümbritsevad kõiksugused ihad ja kired, samal asjal kui Paradiisi ümbritsevad igasugused ebameeldivad ja ebaihaldusväärsed asjad.“ (oma ihade järgimine viib Põrgusse ning heade tegude tegemine, mis võib olla küll raske ja ebameeldiv, viib Paradiisi) (Al-Bukhari 8/6487)

[8] Halvale teele võivad meid viia nii inimesed kui ka džinnid. Prohvet Muhammed (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Ei ole ühtki teist, kellele ei oleks kaaslast (saatanat) määratud.“ Nad (Prohveti (صلى اﷲ عليه وسلم) kaaslased) küsisid: „Kas ka sulle, oo Jumala Sõnumitooja?“ Ta vastas: „Jah, kuid Jumal on mind tema vastu aidanud ning ta on islami vastu võtnud, seega käsib ta mul vaid head teha.“ (Muslim, Ibn Kathir, suurad 113-114)

Lugejad pidasid seda artiklit kasulikuks. Kuidas on lood teiega?