Järi värss
Abu Huraira (رضي اﷲ عنه) jutustas: „Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) määras mind ramadaani ajal sadaqat hoidma. Keegi tuli ja hakkas peotäite viisi toidukraami haarama. Ma võtsin ta kinni ja ütlesin: „Jumala nimel, ma viin su Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) juurde.“ Ta ütles: „Ma olen vaene, mul on palju ülalpeetavaid ja ma kannatan tõesti puudust.“ Ma lasin ta vabaks ja hommikul küsis Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) minult: „Mida su vang eile tegi?“ Ma vastasin: „Oo Jumala Sõnumitooja, see inimene kaebas, et kannatab puudust ja et tal on palju ülalpeetavaid, seega hakkas mul temast hale ja ma lasin tal minna.“ Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Tõesti, ta valetas sulle ja tuleb uuesti.“ Ma uskusin, et ta tuleb taas, nagu Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) oli öelnud. Seega ootasin ma teda valvsalt. Kui ta välja ilmus ja peotäite viisi toidukraami varastama hakkas, võtsin ma ta taas kinni ja ütlesin: „Ma viin su kindlasti Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) juurde.“ Ta vastas: „Jäta mind, ma kannatan väga puudust ja mul on palju ülalpeetavaid. Ma luban, et ei tule enam tagasi. Ma halastasin ta peale ja lasin tal minna. Hommikul küsis Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) minult: „Mida su vang tegi?“ Ma vastasin: „Oo Jumala Sõnumitooja, ta kaebas oma suure puuduse ja liialt paljude ülalpeetavate üle, seega hakkas mul tast hale ja ma lasin ta vabaks.“ Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Tõesti, ta valetas sulle ja tuleb veel tagasi.“ Ootasin valvsalt teda kolmandat korda ja kui ta (tuli ja) hakkas peotäitekaupa toidukraami varastama, võtsin ma ta kinni ja ütlesin: „Ma viin su tõesti Jumala Sõnumitooja juurde, kuna see on sul juba kolmas kord, kuigi lubasid mitte tagasi tulla. Oled murdnud oma lubadust ja siiski tulnud.“ Ta vastas: „(Andesta mulle,) ma õpetan sulle mõned sõnad, mis sulle Jumala juures tulu toovad.“ Ma küsisin: „Mis need on?“ Ta vastas: „Iga kord, kui lähed voodisse, loe ajaat ul-kursit (trooni värssi, 2:255): „allaahu lää ilääha illa huua l-hajju l-qajjuum…“ kuni värsi lõpuni ja Jumal määrab sulle valvuri, kes jääb sinu juurde ja ükski saatan ei tule sulle hommikuni ligidale.“ Ja ma lasin tal minna. Hommikul küsis Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم): „Mida su vang eile tegi?“ Ma vastasin: „Ta väitis, et õpetab mulle mõned sõnad, läbi mille Jumal mulle kasu toob ja ma lasin ta vabaks.“ Jumala Sõnumitooja (صلى اﷲ عليه وسلم) küsis: „Mis need on?“ Ma vastasin : „Ta ütles mulle: „Iga kord, kui lähed voodisse, loe ajat ul-kursit, algusest lõpuni.“ Ta ütles veel: „Kui sa nii teed, määrab Jumal sulle valvuri, kes jääb sinu juurde ja ükski saatan ei tule sulle hommikuni ligidale.“ (Abu Huraira või keegi edasiandjatest lisas, et Prohveti (صلى اﷲ عليه وسلم) kaaslased olid väga innukat häid tegusid sooritama.) Prohvet (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „Ta rääkis tõesti tõtt, kuigi on täielik valetaja. Kas tead, kellega sa need kolm ööd rääkisid, Abu Huraira?“ Abu Huraira (رضي اﷲ عنه) vastas: „Ei!“ Ta (صلى اﷲ عليه وسلم) ütles: „See oli saatan.“ (Al-Bukhari)
2:255 „ayat ul-kursi“ – järi värss
Jumal – ei ole jumalust peale Tema, Igavese, (kõige eksisteeriva) Alalhoidja.
Tema üle ei võta võimust ei tukastus ega uni.
Temale kuulub kõik, mis on taevastes, ja kõik, mis maa peal.
Kes on see, kes saaks Temalt paluda ilma Tema loata?
Ta teab, mis on neil (Tema loomingul) käes ning mis neil ees seisab ja mis tuleb pärast neid
ning nad ei adu midagi Tema teadmistest, välja arvatud see, mida Ta soovib.
Tema järi ulatub üle taevaste ja maa.
ja nende hoidmine ei väsita Teda.
Ja Ta on Kõige Kõrgem, Kõige Suurem.
Ibn Hažar (rahimahu Allah) mainis mitmeid asju, mida see hadith meile õpetab:
Saatan on teadlik uskliku kasudest.
Tarkust saab koguda ka kurjalt inimeselt ja sellest võib kasu olla.
Inimene võib midagi teada, kuid mitte selle järgi käituda.
Uskmatu võib uskuda midagi, mida usklik usub, kuid see ei tee temast uskujat.
Valetaja võib tõtt rääkida.
Saatanad tavaliselt luiskavad.
Nad võivad meie silme ette sattuda, aga Koraan (7:27) annab nende tüüpiliseks olekuks, et nad on võimelised meid nägema, kuid meie neid ei näe.
Džinnid söövad inimeste toitu.
Nad on suutelised inimeste ette ilmuda, kuid eespool nimetatud eranditega.
Nad kõnelevad inimeste keelt.
Nad on vargad ja tüssajad.
Džinnid söövad toitu, millel ei ole mainitud Allahi nime (bismillah).
Nälgiva varga kätt ei lõigata otsast.
Võta vabandus vastu ja andestada, kui arvad, et teine pool räägib tõtt.
See näitab Prohveti (صلى اﷲ عليه وسلم) teadlikkust nähtamatust.
Zakaat ul-fitri kogumise luba enne fitri ööd ja usaldada kedagi seda valvama panna.
See hadith õpetab meile paljusid asju, kuid kaks kõige olulisemat antud kontekstis neist on vast:
1) Saatan ei püüa meid kunagi üdini valega, vaid ta kasutab killukest tõtt, et meid valele teele meelitada.
2) Allah on meile saatnud Koraani nii teejuhiks kui ka kaitseks saatana vastu ja kui soovime kaitset saatana eest kogu oma une ajaks, peaksime enne uinumist retsiteerima järi värssi (2:255).
Allikas: http://abdurrahman.org/qurantafseer/hadeethghoul.html