Haid ehk kuupuhastus
Haidi tähendus araabia terminoloogias viitab kuutsüklis aset leidvale veritsemisperioodile. Niipea kui tütarlaps jõuab aregufaasi, kus algab kuupuhastus, saab temast islami kohaselt mukallaf (täiskasvanu, vastutav) ning ta peab hakkama järgima islami tavakohustusi nagu palve, paast jne. Pole olemas kindlat vanust, millal keegi mukallafi staatusesse jõuab. See oleneb pärinevusfaktoritest, toitumisest, kliimast jne.
Kuupuhastuse verel on islami õpetlaste kohaselt järgmised tunnusmärgid: veri on punane, paks ja sellel on märkimisväärselt ebameeldiv lõhn. Teistsugused veritsused paigutatakse istihaada (vt. alapeatükist) kategooriasse.
Kuupuhastust ei peeta islamis needuseks[1], vaid hoopis normaalseks kehafunktsiooniks, mis nõuab rituaalset pesemist, enne kui naine tohib uuesti palvetada. Kuupuhastuse ajal on asju, mida naine tohib ja ei tohi teha ning selle lõppedes tuleb läbi viia kohustuslik suur rituaalne pesemine ehk ghusl, enne kui normaalse elu juurde tagasi pöördutakse. See aga ei tähenda, nagu naine oleks räpane. Koraan kirjeldab kuupuhastust eelkõige kui „vigastust” või „traumat” (2:222), seega kõiki piiranguid normaalsele elutegevusele vaadeldakse kui halastust ja kergendust.
Kuupuhastuse ajal on keelatud:
a) palvetamine; duaa tegemine on aga igal ajal lubatud. Tegemata jäänud palveid ei pea naine hiljem järele tegema,
b) paast, ent iga tegemata jäänud paastupäev peab olema tagantjärele tehtud,
c) tawaaf (ümber Kaaba kõndimine hadži või omra ajal),
d) suguline vahekord – kallistamine ja suudlemine jne on lubatud, ent füüsiline vahekord ise on keelatud,
e) Koraani puudutamine, välja arvatud õppimise ja õpetamise eesmärgil. Mõningad õpetlased (näiteks Shafi’i) on arvamusel, et Koraani araabiakeelse tekstiga raamatute puudutamisel pole piiranguid, kui seda teksti on raamatus vähem kui 50% (näiteks: x-keelsed tõlgendused ja Koraani kommentaarid nagu Yusuf Ali oma.[2]) Pole ka piiranguid kuupuhastuse ajal väikeste Koraani osade retsiteerimiseks, Koraani ennast puudutamata.
[1] Osa naisi kasutab kuupuhastuse kohta sõna „needus” – see on seotud populaarse legendiga, mis väidab, et selline needus pandi Eevale ja ta tütardele karistuseks Aadami mõjutamise eest Jumala käske eirata. Islam eitab sellist arusaama.
[2] Badawi, „Taharah“, lk. 16 märkus 33.